Robin de Raad vennoot van de Zirkzee Groep Sinds 1 januari van dit jaar is…

STANDARD BUSINESS REPORTING (SBR): JORDY BOOT LEGT UIT
U herkent zich vast wel in de volgende uitspraak van de Kamer van Koophandel: “Bedrijven in Nederland moeten jaarlijks veel verplichte (financiële) rapportages aanleveren aan verschillende partijen, waaronder banken en overheden. Dat kost tijd, geld en energie.” Dat zou toch makkelijker, sneller en beter moeten kunnen? Zodat u niet telkens, dan weer voor de ene en dan weer voor de andere partij, dezelfde gegevens moet bewerken! Dat vond de overheid ook en dus heeft zij samen met o.a. accountants, softwareleveranciers en banken een nationale standaard voor digitale uitwisseling van bedrijfsrapportages ontwikkeld, de zo genoemde Standard Business Reporting (SBR).
IN HET KORT: WAT IS SBR?
Door uw bedrijfsadministratie eenmalig in te richten volgens SBR en van uw administratie het bronbestand te maken kunt u vervolgens met de spreekwoordelijke ‘druk op de knop’ uw rapportages zoals bijvoorbeeld IB- en VpB-aangiftes digitaal opstellen en versturen aan verschillende partijen waaronder de Belastingdienst. Zo heeft u als ondernemer veel minder werk aan het samenstellen en aanleveren van verschillende (verplichte) rapportages.
Meer over SBR lees u hier (http://www.sbr-nl.nl/wat-is-sbr/)
SBR BIJ ZIRKZEE
Sinds 2014 maakt Zirkzee actief gebruik van SBR bij het aanleveren van rapportages aan de Belasting en de KvK. Onze klanten maken gebruik van een digitaal klantportaal waarin ze onder andere digitaal gegenereerde rapporten zoals hun SBR-jaarrekening kunnen inzien en accorderen, na een akkoord kunnen wij de jaarrekening direct deponeren bij de KvK. Om dit mogelijk te maken voor de klant moest de administratie bij onze klanten verder gedigitaliseerd worden. Een uitdaging die zowel bij de klanten als bij Zirkzee goed opgepakt en verlopen is.
Onze financieringsspecialist Jordy Boot is enthousiast over werken met SBR en een digitaal klantportaal:
‘Door stukken digitaal aan te leveren gaat alles veel sneller en efficiënter! Klanten kunnen real-time bij hun gegevens en zien hoever een procedure, bijvoorbeeld die van deponeren van de jaarrekening bij de KvK, al gevorderd is. Daarnaast kunnen zij zelf het proces versnellen door stukken direct in het portaal te accorderen. Ook kunnen de Belastingdienst en de KvK ingekomen stukken makkelijker en sneller verwerken, omdat alles is aangeleverd in hetzelfde type gestandaardiseerd bestand.
Natuurlijk is het een flinke stap om gegevens digitaal aan te leveren in een klantportaal en SBR te gaan gebruiken. Dat hebben we bij Zirkzee de afgelopen jaren ook ervaren. Iets simpels als werken met een verkeerd e-mailadres kan al zorgen voor een kink in de kabel. Daarom hebben we ons best gedaan de drempel voor onze klanten zo laag mogelijk te maken. In de overgangsperiode hebben we klanten waar nodig aan de hand genomen door bijvoorbeeld een keer extra langs te komen of te bellen en hen zo te ondersteunen. Daarnaast hebben we een specialist verantwoordelijk gemaakt voor het portaal. Zodat klanten met vragen over bijvoorbeeld toegang of digitaal accorderen bij deze specialist terecht konden.’
Wilt u meer weten over overstappen op SBR en hoe Zirkzee u kan helpen bij het verder optimaliseren en digitaliseren van uw administratie? Aarzel niet en neem contact met ons op!
Het volledige interview van de KvK met Jordy Boot over SBR bij Zirkzee vindt u hier: http://www.sbr-nl.nl/actueel/sbr-themabulletin/jaarrekeningen-deponeren-met-sbr/aa/